Povesti din microbuz

 
Sunt nascuta intr-un orasel pe care usor il poti strabate de la un capat la altul fara nevoia de a lua o pauza. Stradutele nu iti ofera nici o surpriza, ii recunosti pe toti si le stii povestile de viata pentru ca in multe din ele ai luat parte personal. Nici un mister de dezlegat, nici o privire cu subinteles. Totul  e clar, firesc si previzibil.
 
Surpriza vietii a venit odata cu intrarea la facultate si locuitul intr-un oras in care abia daca iti recunosti vecinul de palier sau doamna de la magazinul pe care il frecventezi zilnic. Va aruncati priviri care spun: ne vedem prea des ca sa introducem si limbajul in contactele zilnice inevitabile. Facand o mica paranteza (fireasca pentru intelegerea fenomenului pe care il voi descrie mai jos), exista o teorie a strainului familiar care spune ca fiecare din noi avem cate o persoana pe care o vedem frecvent dar cu care nu interactionam niciodata. Ne recunoastem din priviri, consideram asta ca facand parte din rutina fiecarei zile si trecem mai departe. Cu toate astea, sansele sa intram intr-o conversatie sunt foarte scazute. Probabilitatea de comunicare creste daca ne intalnim cu strainul nostru familiar intr-un alt context. I se poate  intampla oricui, in oricare moment al zilei.


 
Revenind la experienta mea, am considerat intotdeauna interesant drumul cu mijloacele de transport in comun: aduce in acelasi spatiu oameni de toate felurile care au o directie comuna si se folosesc de acelasi utilaj. Viata intr-un oras strain mi-a adus aproape mii de oameni cu probleme si experiente diferite pe care nu as putea sa le aflu niciodata. Asa ca, ce e mai palpitant decat a-ti imagina care e povestea fiecaruia! Mi-am dezvoltat si imbunatatit analiza de-a lungul anilor astfel incat astazi o fac involuntar si inconstient cu fiecare din cei cu care impart autobuzul in fiecare dimineata. Norocul face ca lucram toti in acelasi loc si astfel am ocazia sa vad zilnic aceleasi fete, sa pot sa imi infirm si sa-mi confirm parerile la nesfarsit. Tipologiile sunt aceleasi chiar daca fetele sunt altele. Ii vad dimineata, senini, cu gandul dus departe sau dornici sa isi impartaseasca cu voce tare experientele din ziua anterioara.
 
Prima data mi-a atras atentia Viorel (sa fim intelesi, e numele pe care mi-l inspira prin felul lui de a fi- sper totusi sa nu le aflu niciodata numele real pentru ca as fi profund dezamagita). Viorel e proaspat insurat si o iubeste la nebunie pe Mariana (nume inchipuit, deasemenea). Se pare ca o alegere mai buna nu putea face de vreme ce discutiile din ultima vreme sunt strict legate de cantitatile de vin consumate la nunta, de buna dispozitie a invitatilor, de nasi, fini, cumetri, cuscri si toate inrudirile rezultate prin aceasta minunata alianta. Cunosc in amanunt meniul pus spre indestulare, dansul cu peripetii si epicul furat al Marianei (aka the bride). Viorel are o partenera de conversatie recent iesita dintr-o experienta asemanatoare, Marcela (inutil de spus ca numele e tot fictiv). Marcela stie foarte bine cum se primesc invitatii, cum se intretine atmosfera si cum discuti cu ospatarii despre sarmale. Iar muzica trebuie sa atinga sufletul celor tineri si batrani, deopotriva. Este un punct in care cad mereu de acord.
 
O alta poveste care mi-a atras atentia este cea a Georgetei, cunoscuta in cercurile de apropiati cu numele de Gina/Geta. Refuza sa accepte numele cu care statul o are in evidenta din teama de a nu fi socotita o Georgeta oarecare. Pentru ca ea nu este oricare, are o personalitate, are experienta muncii dincolo de granite si stie clar notiunea de fashion si cercel in buric. Mare amatoare de suvite, Geta are mereu sfaturi pentru colegele mai tinere si mai sfioase. Spune fara sfiala cuvinte deocheate pentru ca Poate si pentru ca e femeie emancipata. Imi place Geta, nu se da in laturi de la nici o discutie, chiar daca a fost sau nu implicata in discutia respectiva. Este deschisa oricand, mai ales ca experienta o recomanda in a avea pareri avizate.
 
Costel in schimb nu e la fel de prietenos. De cand are smartphone, ii place sa asculte muzica la casti si sa verifice gazeta sporturilor on-line. Tine cu Steaua. Urmareste evolutia fiecarui jucator, lucru usor de observat de colegele care stau in piciore langa scaunul lui. Nu-i place sa fie deranjat de intrebari inutile de genul: cobori la prima? El are casti si nu ii prea place sa fie intrerupt. Daca esti prins pe scaunul de la geam, langa Costel, you’re going to have a bad time! Ca sa il faci atent la intrebarea ta trebuie sa-l atingi usor, si stim ca nimanui nu-i plac atingerile inoportune. Costel e politicos, nu iti spune ca l-a deranjat, dar stii foarte bine ca data viitoare va ocupa din start locul de la geam, ca sa evite orice neplaceri. Nu are prietena si ii place sa petreaca timp calitativ cu baietii, la calculator. Asta in afara orelor de program, desigur.
 
Tuturor le place insa Robert: vorbeste frumos, ofera locul sau fetelor, e sarmant si are un parfum demential. Toata lumea se bucura cand il vede prezent in mijlocul de transport. Chiar daca nu il cunoaste nimeni, toti stiu ca daca ai ocazia sa stai in preajma lui esti special. Te trateaza ca pe un egal si cu siguranta e o gazda buna si in casa lui. Te serveste cu ce are mai bun, iti ofera o perna moale sa iti odihnesti spatele si te tine prins in discutii relaxante. Are un caine mare si gratios, placut si discret, care stie regulile bunului simt. Pacat ca Robert e facut pentru alte cercuri. Nu te invata prea mult cu el pentru ca in curand va parasi grupul calatorilor din microbuz si va folosi masina personala. O sa fie un sofer civilizat, cu sigurata el va fi cel care iti va face semn discret sa treci strada chiar daca contextul ii da lui prioritate.
 
Mai este Maria. Ar face o pereche pe cinste cu Robert. Relaxata, distinsa, o placere de privit. Nu exagereaza niciodata, nimic din tinuta ei nu e pus la intamplare. O remarci intotdeana in multime si ea stie asta. Daca o vei ruga vreodata ceva, cu siguranta iti va zambi si va incerca sa fie amabila. Are o pisica la fel de gratioasa (nu stiu cum s-ar intelege cu cainele la fel de gratios al lui Robert, dar in asa atmosfera presupun ca pana si animalele devin fine cunoscatoare ale bunelor maniere). Are o prietena buna cu care impartaseste aceleasi preferinte si cu care se sfatuieste in orice decizie ar lua. Nici cu ea nu te obisnui prea mult. O sa paraseasca nava imediat dupa plecarea lui Robert. Nu neaparat in aceeasi directie.
 
Am ramas eu, in vanatoarea mea de povesti de microbuz. Prefer locul de la geam, imi place la nebunie orasul dimineata sau seara dupa program. E un deliciu. Imi place mai ales toamna, sunt o mare admiratoare a culorilor toamnei. In tinuta mea includ intotdeauna galben, maro, negru, portocaliu, verde. Cateodata albastru, ca cerul toamnei. Imi place sa am si companie, nu ma dau in laturi de la schimbul de pareri. Dar sa fie conversatii placute, neaparat. Imi plac povestile si glumele bune. Rad rar si inexplicabil, dar in sinea mea am o explicatie buna.
 
 Posted by My imaginary friend
 
 

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu